17 november 2020
"Never waste a good crisis"
Een tikkeltje cliché misschien, maar daarom nog niet minder waar. De corona-crisis heeft ons laten inzien dat we razendsnel kunnen schakelen als dat nodig is. Net als Winston Churchill, aan wie bovenstaande quote wordt toegedicht, merkte ook ik dat een crisis volop kansen biedt. Niet alleen om de crisis heelhuids door te komen, maar ook om duurzame hervormingen te bewerkstelligen. Waren we eerst nog terughoudend over wat het coronatijdperk zou brengen, de afgelopen maanden stonden we juist versteld van de veer- en daadkracht die de zorgsector liet zien. Kansen die jarenlang bleven liggen, worden nu met beide handen gegrepen. Wat dacht je van de volgende vier zorgkansen?
Videoconsulten
“Het mist de warmte van een menselijk gesprek, er kan niet optimaal gecommuniceerd worden, onze oudere patiënten kunnen niet met de technologie omgaan…”
Niet alle zorgverleners geloofden in consulten op afstand, de voordelen waren niet zichtbaar genoeg om de oude werkwijze te veranderen. Echter de coronacrisis zette ons voor het blok. En masse werden consulten omgeboekt naar telefonische en videoconsulten. En wat blijkt; over de gehele linie zijn zorgverleners en patiënten uiterst tevreden. En die 80-plusser digibeten? Die lopen juist voorop! Met partners als Microsoft zette KINASE zich in voor het snel implementeren van digitale overdrachten en videoconsulten.
Ons zorglandschap kent meerdere landelijke en regionale samenwerkingsverbanden. Het takenpakket en mandaat van deze organisaties zijn echter niet altijd voor iedereen duidelijk. Met de coronacrisis zagen we hoe in een week tijd het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS) werd opgericht. Reeds op 30 maart was deze al 24/7 operationeel en kon er sturing worden gegeven aan het verspreiden van coronapatiënten. Op een kleinere schaal hielp KINASE om een crisisteam op te zetten voor de huisartsenregio Amsterdam.
EPD Optimalisatie
Met het afschalen van de reguliere zorg kwam er veel mankracht vrij onder artsen en verpleegkundigen die zich konden richten op de coronazorg. Maar ook ondersteunende afdelingen kregen hierdoor meer ruimte om zich op andere zaken te richten. De fysieke helpdesk ging op slot en de medewerkers van functioneel/applicatie beheer werkten thuis. Een uitgelezen kans voor een optimalisatieslag van het EPD. Deze projecten liepen de afgelopen maanden juist extra voortvarend, waardoor zorgverleners straks weer goed de draad kunnen oppakken
Thuismonitoring
De coronacrisis dwingt ons om keuzes te maken; die cardiologie-patiënt die perfecte bloeddrukken laat zien, of die orthopedie-patiënt die aangeeft dat hij pijnvrij kan belasten, moeten die echt op controle komen in het ziekenhuis? De idee dat niet alle zorg intramuraal hoeft plaats te vinden heeft inmiddels postgevat en er komen steeds meer aanbieders op de markt die zorgverleners hierin willen ondersteunen. De coronacrisis gaf voor sommigen net dat extra zetje om de sprong te wagen. Samen met partners als Luscii zorgden wij voor soepele implementaties van thuismonitoring.
Het was bijzonder om te zien dat, ondanks de moeilijkheden die deze tijden brengen, zorgverleners in staat zijn om snel te schakelen en weten waar de kansen liggen. Als zorgconsultant was het een mooie ervaring om deze processen op verschillende locaties mee te maken en een helpende hand te bieden waar nodig. De crisis duurt helaas nog voort, dus we zijn zeker nog niet klaar met het ondersteunen en realiseren van digitale zorgkansen.
Welke kansen voor de zorg zie jij?