Een beetje “over the top” zo’n award uitreiking, maar wel gemoedelijk. En vooral ontzettend belangrijk. Want welke projecten maken het verschil in de praktijk en welke mensen zitten daarachter? Hoe is het ze gelukt om het niet bij rapporten te houden, maar resultaten te boeken? En welke invloed heeft dat op het werk van de zorgverleners en de zorg voor patiënten?
De afgelopen maanden is er via een online stemverkiezing in grote getalen gestemd op de vier genomineerde projecten. Uiteindelijk heeft dit geleid tot een spannende ontknoping in de laatste week van juni en is de winnaar bekend gemaakt tijdens de DZWL award event uitreiking. In het bijzijn van de genomineerde en alle andere DZLW community leden is de DZLW award 2023 uitgereikt aan het BovenIJ ziekenhuis met het eOverdracht project. Namens de gehele community feliciteren wij Anita Anita Veenstra (CNIO) en Guido Zonneveld (CIO / manager zorgtechnologie) met deze mooie prijs!
Ook felicitaties naar andere winnaars van de awards die zijn uitgereikt met de Zorgmakers. Het was een geslaagde avond waarbij mensen samen kwamen die de Zorg Laten Werken. We zien elkaar terug in een volgend evenement van de De Zorg Laten Werken Community.
Tot slot, voor een korte terugblik op de avond hebben we een filmpje gemaakt!
Hieronder staan alle nominaties van 2023:
Een 74-jarige man heeft 2 weken opgenomen gelegen in het ziekenhuis en is nu gelukkig voldoende hersteld om naar huis te gaan. Omdat hij alleen woont, heeft hij de eerste weken thuiszorg nodig om te helpen met douchen en aankleden. Daarnaast heeft hij nog een wond die verzorgd moet worden.
Om de juiste zorg te kunnen bieden, hebben thuiszorgorganisaties voldoende informatie over de patiënt nodig. Met dank aan het project eOverdracht krijgt deze 74-jarige man nu meteen passende hulp en ondersteuning.
Voorheen werd deze informatie handmatig overgenomen uit het EPD, dagelijks aangevuld en vervolgens gedeeld met verschillende VVT-instellingen. Soms digitaal en soms via een brief die meegegeven werd aan de patiënt. Dat kostte de betrokkenen veel tijd en het risico op onvolledige of zelfs onjuiste informatie was niet gering. Met het project eOverdracht heeft het BovenIJ deze nazorgaanvraag geïntegreerd met het EPD. Nu wordt de benodigde informatie over de patiënt rechtstreeks uit het EPD gehaald. Dit levert veel tijd op voor de verpleegkundigen die de aanvraag starten. Ook voor de transferverpleegkundige die de thuiszorg verder regelt heeft het grote voordelen. Voor de patiënt betekent dit dat de thuiszorgorganisatie complete en juiste informatie heeft en daardoor de beste zorg kan ontvangen.
Het BovenIJ heeft ervoor gezorgd dat deze informatieoverdracht sinds eind oktober technisch mogelijk is. Het werkproces is hierop aangepast en de betrokken zorgverleners zijn voorbereid op deze verbeterde werkwijze. Door niet alleen de techniek klaar te zetten, maar ook oog te hebben voor de mensen die de techniek gaan gebruiken, heeft het BovenIJ dit project tot een groot succes weten te maken.
Een deel van de patiënten bij de huisarts heeft behoefte aan het inzien van het eigen dossier. Het is ontzettend praktisch om af en toe iets na te kunnen zoeken. Ook geven patiënten aan dat hierdoor het contact met de huisarts gelijkwaardiger verloopt en dat de betrokkenheid bij de eigen gezondheid toeneemt. Bovendien is online inzage van jouw dossier bij de huisarts wettelijk verplicht.
Om het ook technisch mogelijk te maken bij 250 praktijken is er hard gewerkt in een stedelijke samenwerking, aangevoerd door de ROHA. Een zorggroep die zelf ruim 140 huisartsenpraktijken in Amsterdam helpt met technische ondersteuning, het verbeteren van de praktijkvoering en zorginhoudelijke ondersteuning. Dat is hard nodig, want praktijkhouders krijgen steeds meer taken op hun bordje.
Met dit OPEN project is online inzage in het medisch dossier voor alle patiënten mogelijk gemaakt. Om dat te bereiken werd een praktijkgerichte benadering gekozen. Drukke huisartsen en praktijkondersteuners werden zoveel mogelijk ontzorgt. Ook de communicatie over het project viel op. Met onder andere een nieuwsbrief en de podcast OPENhartig werden zoveel mogelijk mensen betrokken bij deze uitdagende klus. Zo vormde dit project een olievlek voor online inzage.
Naast het delen van gegevens met patiënten wordt er ook gewerkt aan betere gegevensuitwisseling binnen de praktijk. Zo hoeven zorgverleners bij het registreren van ketenzorg niet meer twee verschillende systemen te gebruiken waar ze de hele tijd tussen moeten schakelen. Door systemen beter met elkaar te laten communiceren kan de zorgverlener zich nu focussen op de patiënt.
Wat als we niets doen? Te weinig handen aan bed, verschraling van de zorg en mindere toegang tot zorg? Het UMC Utrecht heeft een enorme verantwoordelijkheid voor de regio. Met een ambitieus en ziekenhuis-breed programma zorgt het UMCU ervoor dat ze de hooggewaardeerde zorg ook in de toekomst kan blijven bieden. Ze blikken vooruit naar 2030:
Hoe willen ze dan zorg leveren? Die vraag ligt op tafel. De zorgverleners zetten samen met de beleidsmakers nu hun schouders eronder om dat voor elkaar te krijgen.
Onder andere door de zorg- en werkprocessen te uniformeren, door te ontwikkelen én huisvestingplannen hierop aan te sluiten. Ook technologie en innovatieve toepassingen bieden kansen om de zorg efficiënt en duurzaam te organiseren. Hierbij loopt de zorgprofessional voorop om de huidige knelpunten en innovatiebehoefte aan te wijzen en duidelijk te maken. Want niet de technische mogelijkheden, maar de zorgbenodigdheden van patiënt en medewerker van 2030 zijn het startpunt voor nieuwe inrichting van EPD en andere digitale oplossingen. Deze toepassing op grote schaal is revolutionair en een mooi voorbeeld!
Een versnippering aan systemen binnen een ziekenhuis zorgt ervoor dat (patiënt)gegevens steeds opnieuw moeten worden ingevoerd bij uitwisseling. Dit verhoogt de kans op fouten. Om te zorgen dat gegevens zoveel mogelijk hergebruikt kunnen worden en er geen dubbele invoer nodig is gaat ZGV over op één patiënt georiënteerd systeem.
Om dit mogelijk te maken is ruim een jaar geleden programma Next van start gegaan. Met een toegewijd team is hard gewerkt om deze implementatie tot een succes te brengen. Maar... vooral ook alle mensen die werken met het elektronisch patiëntendossier hebben hun best gedaan om zich te bekwamen in het werken met het nieuwe systeem!
Met het nieuwe geïntegreerde systeem deelt het ziekenhuis nu eenvoudiger gegevens met patiënten, medewerkers en andere zorgverleners in de regio. De eZorgpaden verhogen tegelijkertijd de kwaliteit van zorg. Dit maakt de zorg beter, veiliger, toegankelijker en leidt ertoe dat zorgprofessionals efficiënter kunnen werken en meer tijd overhouden voor de patiënt.