04 augustus 2022
Om complete en goede elektronische overdracht van medicatiegegevens te bewerkstelligen is het programma ‘samen voor medicatieoverdracht’ opgericht. Hierin werken Nictiz en VZVZ samen aan de implementatie van de nieuwe informatiestandaard. Het doel: de medicatieveiligheid verhogen. Zo zien zowel de zorgverlener als de patiënt straks 24/7 een actueel en compleet medicatieoverzicht.
Elektronische overdracht van medicatiegegevens op deze schaal is uniek in Nederland. Tijdens de implementatie zullen tientallen leveranciers aankloppen voor begeleiding. Het Validatieloket is de plek waar de leverancier en het programma elkaar zullen gaan vinden. Jip heeft Nictiz geholpen om een validatieloket op te zetten. Denk hierbij aan het inrichten van processen, de backoffice en het vormgeven van de functie van de casemanager.
Tim is zich inmiddels aan het inwerken als casemanager bij het Validatieloket. Kan je hier wat over vertellen Tim?
‘’Alle begeleiding voor leveranciers tijdens de implementatie van de nieuwe informatiestandaard zal verlopen via het Validatieloket. Als casemanager doorloop ik samen met de leveranciers de verschillende fasen van het validatieproces. Door de implementatie via het Validatieloket efficiënt te laten verlopen werken we sneller toe naar het verhogen van de medicatieveiligheid. Zo laten we de zorg werken en maken we impact op de veiligheid voor patiënten.’’