01 februari 2024
De zorg draait op structuren, de hele dag. Van zorgpad tot EPD, van werkproces tot samenwerking. IZA staat vol met afspraken om ze te ‘updaten’ om in de toekomst betaalbare, kwalitatieve en toegankelijke zorg te blijven bieden. Met als belangrijkste factor: de zorgprofessionals die ermee werken. Juist zij, bij wie de zorg al niet in de dag past, moeten de verandering waarmaken. Dat vraagt om een goed plan om de verandering eigen te maken. Waarbij zorgprofessionals de kostbare tijd die ze nu investeren, terugkrijgen in vorm van meer werkplezier én tijdbesparing.
Toch schiet opleiding in de zorg tekort. Het wordt niet aangeboden op een manier die leidt tot succes. Ook beseffen zorgprofessionals vaak niet dat het bijleren in digitale en organisatorische vaardigheden net zo waardevol is als het up-to-date houden van medische vaardigheden. Als we op dezelfde manier doorgaan, verspillen we extreem veel tijd van de zorg. En geven we IZA geen kans van slagen. Daarom is het tijd voor een slimme aanpak.
One size fits nobody als het om opleiden gaat
Iedereen leert anders. De ene leert goed in een groep, de ander pakt het liever op in eigen tijd en weer een ander wil 1-op-1 begeleiding. Los van ieders leerbehoefte zit iedereen anders in z’n tijd. En los van ieders tijd zijn er in elke transformatie voor de arts en verpleegkundige andere dingen relevant dan voor de IT’er. Iedereen dezelfde ‘knoppentraining’ van een uurtje aanbieden is dus zonde van de tijd. En zonde van het IZA-plan, dat geen kans van slagen krijgt.
Daarom werken wij met een à la carte opleidingsmenu
We brengen met het projectteam alle opleidingsopties in kaart. Vanuit daar stellen we een menu samen om aan te bieden aan de zorgprofessionals, met een mix van sterk aanbevolen en optionele gangen. Denk aan voorgerechten zoals e-learning of groepstraining. Hoofdgerechten, zoals 1-op-1 begeleiding of oefencases. En desserts, zoals een vragenuurtje. Zo kan elke zorgprofessional zelf samenstellen wat hij of zij nodig heeft om de verandering eigen te maken.
Met ons opleidingsmenu hielpen we het BovenIJ al succesvol overgaan naar versie 6.3 van Chipsoft. Honderden zorgverleners doorliepen de opleiding naar eigen wens. Ook verpleegkundige Susan was goed voorbereid op het nieuwe EPD, ondanks haar drie functies op de poli Geriatrie, poli Orthopedie en verpleegafdeling: “Ik leer veel meer van dingen samendoen met iemand die naast me zit, dan van uitleg lezen op papier. Nu kon ik zelfs collega’s helpen!”
Op dit moment passen we de menukaart ook toe in het UMCU. Ruim 12.000 zorgverleners gaan op 1 maart over naar het nieuwe EPD. Geen gemakkelijke klus, maar met de menukaart bereiden de zorgverleners zich voor op de manier die hen het beste past.
De voordelen:
Het opleidingsmenu voor een hybride zorgpad
Het opleidingsmenu kun je als organisatie natuurlijk voor elke verandering gebruiken. Want elke innovatie vraagt dat je alle betrokkenen zo goed mogelijk opleidt, om de nieuwe manier van werken te laten beklijven. Anders krijg je straks weer de olifantenpaadjes.
Maar hoe kun je nu à la carte veranderen als je bijvoorbeeld een hybride zorgpad moet implementeren? Als project- en verandermanagers gebruiken wij naast een agile werkwijze daarvoor als basis de verandermanagement aanpak van Prosci, bekend van het ADKAR-model. Ons opleidingsmenu past daar perfect in, om te werken aan de Knowledge en Ability van zorgverleners die met een hybride zorgpad moeten gaan werken. En de samenwerking tussen de organisaties met een hybride zorgpad? Ook dat kan op basis van ADKAR.
Om je alvast op weg te helpen vind je hieronder een uitgewerkt voorbeeld van het opleidingsmenu.
Ook à la carte veranderen? Of weten hoe jij het kunt gebruiken om je IZA-plan waar te maken? Vraag Suzanne of Max er meer over te vertellen.
Dit verhaal is onderdeel van onze serie: Zo maken we IZA waar. Hierin delen we onze inzichten als (ex-)dokters en technisch geneeskundigen, die nu als implementatieversnellers áán de zorg werken.