08 februari 2024
De zorg staat onder druk. Door vergrijzing, personeelstekort, stijgende kosten, je kent het wel. Daar veranderen we niks aan. Daarom willen we ‘samen werken aan gezonde zorg’, zoals op het titelblad van het Integraal Zorgakkoord staat. Samenwerken, om de druk te verlichten en de patiënt centraal te zetten. Ook dat is geen nieuws. Toch zien we die samenwerking nog veel te weinig gebeuren. Waarom? Omdat we allemaal willen dat de ander éérst begint met veranderen. Of omdat het spannend is om de eerste stap te zetten.
Logisch. Bevlogen zorgprofessionals kunnen goed uitleggen waarom het belang voor hun eigen expertise, afdeling of organisatie 100% behartigd moet worden. Je bent niet voor niets vol passie in de zorg gaan werken. Maar als we allemaal blijven wachten tot de ander de eerste stap zet, zitten we vast in een staredown. Zo komt die samenwerking, die we allemaal zo hard nodig vinden, niet van de grond.
Daarom ben je de allerbeste zorgverlener, wanneer je zegt dat je ergens níet de beste in bent. Als je een stukje van jouw zorg aan je concurrent, ketenpartner of ‘concullega’ durft over te dragen en erop vertrouwt dat hij deze zorg op de allerbeste manier geeft. Wat soms betekent dat je inkomsten misloopt, ego moet loslaten, of controle over het behandelpad of de patiënt verliest. Want alleen door je eigen belang soms opzij te zetten, blijft het patiëntbelang voorop staan.
Tijd dus om je kwetsbaar op te stellen en vanuit dáár de samenwerking op te zoeken. Makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom geven we drie tips om het eerste compliment uit te delen:
Deze longartsen geven het goede voorbeeld
Een goed voorbeeld van zo’n samenwerking uit kwetsbaarheid zien we bij het regionaal expertisecentrum ernstig astma van longartsen in de regio Zuidwest Nederland. Longartsen van Goes tot Breda tot Den Haag bellen in bij een digitaal regionaal overleg, als ze een complexe patiëntcasus hebben waar ze zelf niet de beste oplossing voor kunnen vinden. De specialistische longartsen van het Franciscus Gasthuis & Vlietland geven advies, zodat de arts de patiënt met zeer ernstige astma lokaal beter kan helpen en de patiënt niet van Goes naar Rotterdam hoeft.
Drie bevlogen medisch specialisten zijn dit regionaal digitaal overleg op eigen initiatief gestart, als dienst naar de regio. Ze hebben goed geluisterd naar de behoefte van de lokale longartsen, die toe durven geven wat een ander beter kan om hun patiënten de beste zorg te geven. Belangrijk om te benoemen: de medisch specialisten hebben hun eigenbelang opzijgezet en gehandeld ondanks de beperkingen. Want het ziekenhuis kan hier nog niks voor declareren en doet dit dus puur met het oog op de patiënt. De financiering wordt nog steeds over gesteggeld, ondertussen krijgen patiënten die dat echt nodig hebben (hoge ziektelast, vaak lage SES-score) de juiste zorg op de juiste plek!
Practice what you preach
Zo werkten we zelf goed samen met Deloitte in het UMC Utrecht, om de Zorg van Morgen vorm te geven. Ons moet je niet hebben voor de strategische adviezen, dat kan Deloitte veel beter dan wij. Maar wij zijn er dan weer veel beter in om zo’n uitgeschreven strategisch advies te vertalen naar de dagelijkse praktijk. Dat compliment kregen wij dan weer terug van Deloitte. Zo zijn we nu met hen in gesprek over meer projecten en IZA-plannen om samen aan bij te dragen.
En ook met andere strategische bureaus als Vintura en KPMG Healthcare werken we goed samen, omdat we complementair zijn. Want om IZA waar te maken, moeten we echt meer samen werken. En om meer samen te werken, moeten we gaan vieren dat een ander iets beter kan. Onze eerste veer gaat naar dus Deloitte. Aan wie deel jij de eerste veer uit?
Dit verhaal is het laatste onderdeel van onze serie: Zo maken we IZA waar. Hierin delen we onze inzichten als (ex-)dokters en technisch geneeskundigen, die nu als implementatieversnellers áán de zorg werken.